Safety Car

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Lewis Hamilton dijo que su victoria en el gran premio de Canadá como mucho a él como su victoria inaugural en la misma pista hace cinco años.

El piloto de McLaren se convirtió en el séptimo ganador diferente en tantas carreras en 2012 y toma el liderato del campeonato, dos puntos por delante de Fernando Alonso.

"Cada victoria es especial, cada victoria es nuevo y fresco," dijo.

"Hemos tenido victorias increíbles y se siente simplemente tan especial como mi primera vez aquí, si no un poco más".

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“Sabía que iba a ser una carrera muy dura, yo sabía que los Ferraris y Red Bulls eran muy fuertes con sus carreras largas


Lewis Hamilton
Hamilton llevó la victoria 18 de su carrera después de una lucha de larga carrera con Alonso de Ferrari y Sebastian Vettel de Red Bull.

Pero los dos mayores rivales de Hamilton resbaló hacia abajo detrás Romain Grosjean de Lotus y Sergio Pérez del Sauber en el acabado después de su apuesta en haciendo una parada en boxes, en comparación con dos de Hamilton, no pudo desprenderse.

Vettel tuvo cuarto después de hacer una segunda parada final para neumáticos frescos, mientras que Alonso fue quinto tras quedarse con empuñadura de desvanecimiento.

Hamilton admitió que había llegado la victoria como un alivio después de esperar tanto tiempo para su primera victoria del año, a pesar de empezar la temporada con el coche más rápido.

"Cuando vine a través de la línea, estaba como: 'Finalmente, gracias a Dios, gracias a Dios,'", dijo.

"Increíble, gran sensación. No sé qué decir. Estoy tan emocionada y tan feliz.

"Sabía que iba a ser una carrera muy dura, Sabía que la Ferrari y Red Bull eran muy fuerte con sus carreras largas".

Hamilton tomó la delantera tras las primeras pozo paradas, que vio Vettel resbalar del primero al tercer lugar detrás del inglés y Alonso.

El campeón de 2008, a continuación, tuvieron que luchar su camino atrás hasta del tercer después hizo una segunda parada con 20 vueltas para ir.

"Nunca hubo un momento que pensé no podía ganar, pero desde el principio supe que iba a ser difícil," dijo.

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Controladores de tres primeros del Gran Premio de Canadá
"Siempre he sido muy cautelosa de Fernando. Sebastián, después de la primera temporada comenzó a venir hacia mí pensé: 'OK, yo puedo luchar con Sebastián.' Pero sabía que Fernando siempre está ahí, escondido, esperando para saltar.

"Pensé sería recoger más ritmo en la segunda temporada pero fue capaz de igualarlo así que sabía que sería capaz de luchar con él. Lo que un gran sentimiento para tener una parada de dos y todavía vienen a través del campo."

Aunque Hamilton ahora lidera el Campeonato tras rebote vuelve tras tres carreras decepcionantes en Bahrein, España y Mónaco, dijo que esperaba que la temporada para permanecer cerca.

"El Campeonato está demostrando para ser muy impredecible, que bien podría haber un octavo ganador", dijo.

"Tener la victoria, 25 puntos, estoy pensando: 'esto es un gran trabajo y ahora estoy a sólo dos puntos por delante de Fernando'.

"Por eso es tan cerca, tengo que ganar más. Así que tengo que seguir presionando al equipo por lo que podemos mejorar."
Diferencia del motor pone en peligro el cisma F1



Andrew Benson | 15:58 hora del Reino Unido, Lunes, 11 de junio 2012

Los siete ganadores diferentes desde el primer Gran Premio de siete grandes, una batalla por el campeonato muy competitivo y muy abierto-, carreras impredecibles. En la superficie, todo está bien con la Fórmula 1. Detrás de las escenas, sin embargo, hay efervescencia.

En su corazón es la prevista introducción en 2014 de las nuevas normas, incluidas las nuevas de alta eficiencia energética, los motores turboalimentados. El debate acerca de si esto es conveniente o posible, incluso en la actual coyuntura financiera mundial tiene el potencial de destruir la Fórmula 1, separado.

Los nuevos motores están siendo empujados fuertemente por la FIA y con el apoyo de los principales fabricantes en la Fórmula 1. Pero existe el temor de que serán mucho más caros que los actuales motores V8 de 2.4 litros y que los equipos, los clientes de los fabricantes de motores a un alto grado - no será capaz de pagarlos.

Los motores tienen un enemigo poderoso - jefe de la F1, Bernie Ecclestone, ha estado en contra de ellos desde el principio. Él describe los argumentos detrás de la adopción de ellos - que se puede leer en detalle aquí - como "PR" y cree que debe suprimirse.

Él perdió la primera batalla - que se han adoptado formalmente el año pasado como parte de los reglamentos técnicos de 2014, que también cuentan con grandes cambios de chasis -, pero todavía está luchando para matarlos.

En ese contexto, la reciente formación de un grupo que representa los intereses de los circuitos de F1 debe ser visto como un intento transparente por Ecclestone para llevar más peso al argumento para el desguace de los motores.

Lo que se ha desarrollado es un callejón sin salida clásica.

Bernie Ecclestone, está trabajando detrás de las escenas de distancia para detener a los nuevos motores. Foto: Getty Images

F1 es, en teoría, comprometido con los nuevos motores. Renault y Mercedes quiere que suceda, y despedir a los rumores de que Ferrari les prefieren dejarse caer, diciendo que va a suceder. Ya sea independiente Cosworth, que suministra humildes Marussia y HRT será capaz de costear la construcción de una no está claro.

Pero los equipos no soportados directamente por los fabricantes de motores aún no se han dicho cuánto los nuevos motores va a costar, y el miedo va a ser mucho más que los cinco millones de euros que actualmente pagan anualmente.

Mientras tanto, Ecclestone está trabajando lejos detrás de las escenas para detenerlos. Él tiene el ex jefe del equipo Renault, Flavio Briatore, para llegar a un 'GP1' conjunto de reglas, que incluyen - entre otras cosas - de continuar con los motores actuales.

La amenaza es, claramente, que se llevará a los titulares de los derechos comerciales y los circuitos con él (y, posiblemente, muchos de los equipos), dando a la FIA la decisión de retirar los motores o perder la esencia de su campeonato.

Pero si eso ocurriera, Renault, por su parte, es casi seguro que deje caer la F1, por lo que bien podría Mercedes. Entonces, ¿quién suministrará los motores para el nuevo campeonato? Y se necesitaría un equipo valiente para unirse a cualquier serie paralela.

Por otro lado, si las máquinas de la FIA por delante y los equipos no pueden pagar los nuevos motores - hay rumores de que podrían ser hasta cuatro veces el precio de los V8 actuales - donde todos los coches que vienen de la FIA de F1 del campeonato del mundo ?

Como el director ejecutivo de la escudería Sauber, Monisha Kaltenborn, lo expresa así:. "Si nos remontamos a los días cuando los motores eran mucho más caro, me pregunto cuántos equipos pueden darse el lujo de que la F1 con cuatro equipos no sería muy emocionante ".

Los fabricantes, sin embargo, creen que colocando los nuevos motores, sería un error - como les retrasar por un año más (su introducción fue empujado ya de vuelta a partir de 2013 como parte de las negociaciones el año pasado).

Para ellos - y en particular para Mercedes y Renault - los nuevos turbos de pequeña capacidad con importantes sistemas de recuperación de energía están en consonancia con la manera en el negocio de la carretera coche va. Sin ellos, no habría justificación para una participación continua en la F1.

Director del equipo Mercedes, Ross Brawn, dice: "Estamos comprometidos con un programa nuevo motor, que está progresando, hemos sido capaces de justificar los presupuestos de nuestra junta directiva y no queremos ver a un aplazamiento o un retraso en ese nuevo motor .

"Envía un mensaje de vuelta muy mala si la Fórmula 1 no deja de cambiar su dirección en las cosas que son tan fundamentales, que necesitan la inversión tanto para hacer el trabajo. Creo que el nuevo motor es muy emocionante".

Brawn añade que la sostenibilidad futura de este deporte depende de que se mueve con los tiempos.

"Vamos a estar corriendo por las dos terceras partes de los combustibles que estamos corriendo ahora con el, lo que pensamos, salidas de energía comparables", dice.

"Tenemos que cambiar el motor en algún momento. Nos convertiremos en relevancia con el motor si no miramos a los cambios.

"El mundo está cambiando y creo que el nuevo motor es un motor mucho más relevante para la F1 para el futuro.

"Si vamos a tener nuevos fabricantes en la F1, que creo que es una buena cosa, ¿por qué se vienen en la construcción de un antiguo motor V8? No lo harán.

"Ellos sólo vienen con este nuevo motor, por lo que queremos atraer a los fabricantes de nuevo en la F1 y este nuevo motor es muy importante (al hacerlo)."

Pero el argumento de la sostenibilidad tiene un contador de puntos, como se detalla por Marussia director ejecutivo Graeme Lowdon.

"Los equipos no entiendo el sentido de la FIA se va con los nuevos motores y la gente por lo general lo apoyan", dice.

"Estamos contentos de ver la tecnología de ir en esa dirección, pero que tiene que ser secundario a la sostenibilidad de este deporte."

El telón de fondo de esa afirmación es que los tiempos son difíciles para todos, pero los equipos más grandes muy en la F1. Mientras que los cuatro primeros son todos más o menos seguridad económica, existe la preocupación de una forma u otra para los otros ocho.

La última novedad en la saga llegó en GP de Canadá la semana pasada, cuando Mercedes vicepresidente de los deportes de motor, Norbert Haug, dijo: "Es absolutamente claro si se introduce un nuevo motor que va a costar más al principio, pero creo que podemos alcanzar el gasto comparables durante un período de cinco años y que tiene que ser el objetivo ".

Esto era nuevo para la mayoría de los equipos de los clientes - pero incluso eso podría no ser suficiente para poner fin a la discusión. Como Lowdon dice: "El desafío para la mayoría de las empresas es de flujo de efectivo." En otras palabras, muchos equipos no tienen el dinero para pagar altos costos iniciales, incluso si vienen más tarde.

Continúan las conversaciones entre bastidores, pero en cuanto a lo que la solución al enigma podría ser, Lowdon expresa la actual situación mejor: ". No tengo absolutamente ninguna idea"

http://www.bbc.co.uk/blogs/andrewbenson/...f1_sc.html
Formula 1's greatest drivers. Number 13: Nigel Mansell

This year, BBC Sport is profiling 20 of the greatest Formula 1 drivers of all time. The BBC F1 team were asked to give their own personal top 20s, which were combined to produce a BBC list. Veteran commentator Murray Walker provides his own reflections in a video of their career highlights and chief F1 writer Andrew Benson profiles the driver. This week, number 13 - Nigel Mansell

Nigel Mansell was the personification of drama in a Formula 1 car.

Whether it be daring overtaking manoeuvres, his muscular handling of some of the sport's defining cars, or the histrionics and apparent persecution complex that accompanied much of his career, there was never a dull moment when the moustachioed Midlander was around.

Mansell's career coincided - and is inextricably linked - with those of Ayrton Senna and Alain Prost. He went toe-to-toe with these two titans and in so doing earned his own place in the pantheon.

His exciting, fighting style won him enormous adulation from fans, many of whom were not from the usual F1 audience demographic. But an awkward, complex, demanding personality often made him difficult to work with.

Mansell achieved the vast majority of his success in two periods with the Williams team. But even their boss, Frank Williams, said when Mansell left for the second time: "Nigel is conceited, he's arrogant and he's brilliant," adding: "We'll miss him as a driver but not as a bloke."

Whereas both Senna and Prost seemed preordained for F1 glory, Mansell had to convince many doubters along the way.

He battled lack of finance through the junior formulae, where his determination was obvious from an early stage - he broke his neck in a crash in Formula Ford but, despite being told by doctors that he was lucky not to be paralysed, discharged himself from hospital and returned to racing.

In F1, too, his refusal to give up became apparent from the very beginning.
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Nigel Mansell takes the lead of the 1985 European GP

Classic F1 - European Grand Prix 1985 (UK users only)

During his grand prix debut with Lotus in Austria in 1980, a fuel leak into the cockpit gave him first and second degree burns, but he battled through the pain and stopped only when a mechanical problem forced him into retirement.

Mansell had a close relationship with Lotus founder Colin Chapman, but found life at the team more of a struggle following the boss's untimely death in December 1982.

Peter Warr, who stepped up from being Chapman's right-hand man to run the team, despised Mansell.

"Throughout his time with the team," Warr wrote in his autobiography, "Mansell made it clear that he felt the whole world was against him.

"It did not help his case that in many instances his demeanour and behaviour did nothing to convince the team that anything they did would help change his attitude to one where he was not continually suspicious of their real intent."

Warr was especially critical when Mansell made mistakes - the most high-profile of which during the Lotus years was in Monaco in 1984.

After taking the lead from the McLaren of eventual winner Prost in the pouring rain, Mansell crashed on the way up the hill - blaming the white lines painted on the road for his error.

Mansell was beaten more often than not during his years at Lotus by team-mate Elio de Angelis, a talented driver and charming man from a wealthy Roman background, and a very different personality from Mansell.

Lotus recruited Senna in his place for 1985 but Mansell was provided a lifeline by Williams. It was to be the making of him.

Williams took on Mansell expecting him to be a decent number two to Keke Rosberg and, for much of the year, the Finn outshone him. But Mansell came good at the end of the season - aided by engine supplier Honda shifting their main efforts from the Finn to the Englishman - and took two dominant wins.
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Nigel Mansell gives rival Ayrton Senna a life back to the pits

Classic F1 - British Grand Prix 1991 (UK users only)

Even so, Mansell was expected to play second fiddle to his new team-mate, the double world champion Nelson Piquet, in 1986.

Instead, Mansell was generally slightly quicker from the start and tensions soon mounted between the two men as they battled for the title in the fastest car in the field.

Their relationship quickly degenerated into one of mutual distrust and loathing, and Williams's refusal to impose team orders eventually led to both of them missing out on the title to Prost. Mansell's hopes were famously dashed when a rear tyre exploded in the final race of the season.

The Williams was so dominant in 1987 that the title was there for the taking.

Piquet won only three races to Mansell's seven - one of which was a thrilling fightback and pass of Piquet at Silverstone - but it was the Brazilian who ended the year as champion, Mansell suffering from worse reliability and some costly mistakes.

After a frustrating year in a normally aspirated Williams against the turbo-charged McLarens in 1988, Mansell moved to Ferrari in 1989 and immediately scored one of his most memorable victories.

The car had F1's first semi-automatic gearbox and it was dreadfully unreliable throughout pre-season testing and in practice before the opening race of the season in Brazil.

So convinced was Mansell that he would not finish that he booked himself on an early flight - which he then missed when the car not only lasted, but completed a most unlikely win.

It earned Mansell immediate adoration from Ferrari's famous fans, the tifosi, who christened him 'Il Leone' (The Lion) for his fighting spirit.

Classic F1 - Hungarian Grand Prix 1992

There was another sensational win that year in Hungary, when he fought from 12th on the grid and made an opportunistic pass on Senna's McLaren to take the lead.

But Mansell's relationship with Ferrari soured in 1990 when Prost joined the team to get away from the Brazilian at McLaren.

It was the Frenchman who battled Senna for the title. Prost outscored his new team-mate by five wins to one and the Englishman's frustrations and suspicions built quickly. After his car broke down in the British Grand Prix, he threw his gloves to the crowd and later that day announced that he was retiring.

Few believed he was serious, and indeed he entered negotiations to return to Williams. As before, it was the perfect move.

The FW14 was the fastest car in 1991, but Mansell was unable to recover the ground lost to Senna at the start of the year as Williams battled reliability problems with its new semi-automatic gearbox.

The following year, though, was a different story. Now fitted with active suspension, the FW14B was one of the most dominant cars in F1 history and Mansell cake-walked the season, taking nine wins and 14 pole positions to secure the title many felt he should have won years earlier.

Mansell being Mansell, though, there had to be a drama and sure enough his negotiations with the team over a new contract for 1993 foundered.

The apparent sticking point, unbelievably, was the number of hotel rooms the contract dictated the team would provide for him. But some wondered whether the fact that, had he stayed, he would again be team-mate to Prost might have had something to do with it, too.

Whatever the truth, Mansell turned his back on F1 to race in IndyCars - and stunningly won the title in his first season.

He will be remembered as a magnificent and exhilarating driver - good enough to be one of the best in one of F1's toughest eras.

http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/18492552
Fernando Alonso says he would team up with Lewis Hamilton
By Andrew Benson Chief F1 writer

Fernando Alonso says he would have "no problem" with either Lewis Hamilton or Sebastian Vettel as a future team-mate at Ferrari.

Hamilton is out of contract at McLaren this year and Red Bull's Vettel is known to have a non-binding pre-contract with Ferrari for 2014.

Alonso admitted that Ferrari would consult him on the identity of his team-mate. "It's an open chat, we talk, but in the end it's their decision," he said.

Hamilton hinted he would stay at McLaren in 2013 and expected talks about his future to be smooth.

While the Englishman is considered unlikely to move to Ferrari next year, he is of interest to Mercedes and could also be in the frame at Red Bull, where the presence of F1's top designer, Adrian Newey, is a lure.

“I'm very happy where I am at the moment”

Sebastian Vettel

McLaren chairman Ron Dennis implied at the last race in Montreal that Hamilton would have to accept a pay cut to stay with the team.

Dennis said Hamilton's last contract was negotiated when the economy was in better shape and that there would have to be a "balancing" this time.

Hamilton said in Valencia, ahead of this weekend's European Grand Prix: "Ron is a very tough negotiator. He was very tough when they negotiated the contract that I have now and I expect him to be the same when we go back in (this time). I don't see there being many problems, to be honest."

Alonso's remarks about Hamilton contradict information received by BBC Sport and other media organisations that he had vetoed the Englishman joining Ferrari, but told the team he was fine with the idea of Vettel coming on board.

Hamilton and Alonso spent a tumultuous year as team-mates at McLaren in 2007. But the Spaniard's problems were more with McLaren than Hamilton himself and they have both expressed their admiration for the other's talent on a regular basis in the last year or so.

Red Bull's Mark Webber has also been mentioned as a possible team-mate for Alonso next season, but a lot of attention is focusing on 2014.

It has emerged that Vettel and Ferrari have some form of pre-contract, which has options on both sides and which is dependent on the team's performance in 2013. The precise details are not known.

“Whatever team-mate comes in the future will be welcome, will be part of the team and part of Ferrari and, as I said, when I joined this team the most important thing in Ferrari is to help each other to make one red car win”

Fernando Alonso

Vettel is contracted to Red Bull until the end of 2014 but Red Bull adviser Helmut Marko has admitted that the German's contract has a performance clause that, if the team do not meet it, could see him leave at the end of 2013.

Vettel said: "I'm flattered, obviously. I've always said Ferrari is a great team with a great history and a great tradition in F1, but I'm very happy with where I am at the moment.

"I respect Ferrari and Fernando a lot and I see it as a compliment if they take that into account. Does it unsettle me? No. The focus is on this season."

Alonso described talk about Ferrari's next driver as "rumours".

"When I won the 2005 championship with Renault, I was linked to Ferrari immediately - and I arrived in 2010," he said.

"So, if Sebastian is linked now, maybe he'll arrive in five years' time. I don't know.

"(I'm) extremely happy with Felipe (Massa). Whatever team-mate comes in the future will be welcome, will be part of the team and part of Ferrari and, as I said, when I joined this team the most important thing in Ferrari is to help each other to make one red car win.

"It's something that president (Luca) Di Montezemolo is very clear on when you arrive on day one in Ferrari. So, whatever team-mate is coming in the future, if it comes, will be no problem and we will try to work as we are doing now with Felipe."

Massa struggled at the start of the season, and it was thought the Brazilian would lose his drive at Ferrari next year.

But his form has improved in recent races and Alonso said he thought Massa could yet stay on as his team-mate.

"Yeah. I do," Alonso said. "I have a lot of respect for Felipe.

"From the outside it's difficult to appreciate what a challenging time he's given to me in the last three years. He's not bad, even if from the outside he looks (it)."


http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/18542058
Fernando Alonso dice que tendría "ningún problema", ya sea con Lewis Hamilton y Sebastian Vettel como un futuro compañero de equipo en Ferrari.

Hamilton está fuera de contrato en McLaren este año y Vettel de Red Bull se sabe que tiene un carácter no vinculante de pre-contrato con Ferrari para 2014.

Alonso admitió que Ferrari se le consulte sobre la identidad de su compañero de equipo. "Es una charla abierta, hablamos, pero al final es su decisión", dijo.

Hamilton dio a entender que se quedaría en McLaren en 2013 y espera que las conversaciones sobre su futuro a ser suave.

Mientras que el inglés se considera poco probable para ir a Ferrari el próximo año, que es de interés para Mercedes y también podría ser en el marco en el Red Bull, donde la presencia de los mejores diseñadores de la F1, Adrian Newey, es un señuelo.

"Estoy muy feliz donde estoy en este momento"

Sebastian Vettel

Presidente de McLaren, Ron Dennis, implícita en la última carrera en Montreal que Hamilton tendría que aceptar una reducción salarial para quedarse con el equipo.

Dennis dijo que el último contrato de Hamilton se negoció cuando la economía estaba en mejor forma y que no tendría que ser un "equilibrio" en esta ocasión.

Hamilton dijo que en Valencia, por delante del Premio de Europa este fin de semana: "Ron es un negociador muy rudo Fue muy duro cuando se negoció el contrato que tengo ahora y espero que sea el mismo cuando vamos de nuevo (esta vez. ). No veo que haya muchos problemas, para ser honesto. "

Alonso comentarios sobre Hamilton contradicen la información recibida por la BBC y otros medios de comunicación que él había vetado el inglés unirse a Ferrari, pero le dijo al equipo que estaba bien con la idea de Vettel, que sube a bordo.

Hamilton y Alonso pasó un año tumultuoso como compañeros de equipo en McLaren en 2007. Pero los problemas de los españoles eran más que Hamilton con McLaren sí mismo y que han expresado su admiración por el talento del otro sobre una base regular en el último año o así.

Red Bull Mark Webber también ha sido mencionado como un posible compañero de equipo para la temporada de Alonso al lado, pero mucha de la atención se está centrando en el año 2014.

Se ha comprobado que Vettel y Ferrari tienen algún tipo de pre-contrato, que tiene opciones en ambos lados y que depende de la actuación del equipo en 2013. Los detalles exactos no se conocen.

"Cualquiera que sea su compañero de equipo viene en el futuro será bienvenido, será parte del equipo y parte de Ferrari y, como dije, cuando me uní a este equipo lo más importante en el que Ferrari es para ayudarnos unos a otros para hacer un coche rojo ganar "

Fernando Alonso

Vettel tiene contrato con Red Bull hasta el final de 2014, pero Red Bull Helmut Marko, asesor ha admitido que el contrato del alemán tiene una cláusula de rendimiento que, si el equipo no lo cumplen, podría verlo salir a finales de 2013.

Vettel dijo: "Me siento halagada, obviamente, siempre he dicho que Ferrari es un gran equipo con una gran historia y una gran tradición en la F1, pero estoy muy contento con donde estoy en este momento..

"Yo respeto a Ferrari y Fernando mucho y yo lo veo como un cumplido si se toman en cuenta. ¿Me perturban? No. La atención se centra en esta temporada".

Alonso describe hablar próximo conductor de Ferrari, como "rumores".

"Cuando gané el campeonato de 2005 con Renault, que estaba ligado a Ferrari de inmediato - y yo llegamos en el 2010", dijo.

"Así que, si Sebastián está vinculado ahora, tal vez llegará en un plazo de cinco años de prisión. No lo sé.

"(Estoy) muy contento con Felipe (Massa). Cualquiera que sea su compañero de equipo viene en el futuro será bienvenido, será parte del equipo y parte de Ferrari y, como dije, cuando me uní a este equipo el más importante cosa en la que Ferrari es para ayudarnos unos a otros para que una victoria coche rojo.

"Es algo que el presidente (Luca) Di Montezemolo es muy claro en cuando llegue el primer día en Ferrari. Así que, cualquiera que sea su compañero de equipo que viene en el futuro, si llega, no será ningún problema y vamos a tratar de trabajar como que estamos haciendo ahora con Felipe ".

Massa, estuvieron en el inicio de la temporada, y se pensó que el brasileño perdería su unidad en Ferrari el próximo año.

Sin embargo, su forma ha mejorado en las últimas carreras y Alonso dijo que pensaba que Massa sin embargo, podría permanecer como su compañero de equipo.

"Sí. Que hago", dijo Alonso. "Tengo un gran respeto por Felipe. ...Sigue

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European GP: Fernando Alonso wins brilliantly in Valencia
By Andrew Benson Chief F1 writer

Fernando Alonso became the first man to win two races this year with a spectacular victory in the European GP.

The Spaniard won his home race at Valencia after a series of overtakes and Sebastian Vettel's retirement.

Lewis Hamilton was set to finish second after Romain Grosjean's retirement, but crashed out with three laps remaining.

The McLaren driver was pitched into the barriers after a tussle with Williams's Pastor Maldonado, handing second to Lotus's Kimi Raikkonen.

Alonso started 11th and fought his way up to fourth place before a safety car was deployed.

He gained third after a pit-stop problem for Lewis Hamilton, passed Romain Grosjean on the restart and saw leader Vettel retire with alternator failure on lap 35.

Battling fading tyres, Hamilton was passed by Raikkonen before Maldonado crashed into the side of him having rejoined the race track after running wide trying to pass the Briton around the outside.

Grosjean retired from second with 16 laps to go with alternator failure - the same problem that caused Vettel to retire.

The frantic action promoted Mercedes's Michael Schumacher to third place - the first podium since his comeback in 2010 - and Red Bull's Mark Webber to fourth from 19th on the grid.

It was by far the most exciting race the Valencia street circuit has ever produced and it was won by a top-drawer performance from Alonso.

BBC F1 co-commentator David Coulthard said: "A truly world class drive - and bitter disappointment for Lewis Hamilton after a tap by Maldonado, who T-boned him after running wide."

Few would have predicted the result in the early stages as Vettel, who started from pole position, streaked away from the field at the front and pulled out more than five seconds in the first three laps.
European GP result

1. Fernando Alonso 1:44:16.649

2. Kimi Raikkonen +00:06.421

3. Michael Schumacher +00:12.639

4. Mark Webber +00:13.628

5. Nico Hulkenberg +00:19.993

6. Nico Rosberg +00:21.176

7. Paul Di Resta +00:22.866

8. Jenson Button +00:24.653

9. Sergio Perez +00:27.777

10. Pastor Maldonado +00:34.630

Vettel controlled the race, building a lead of 20 seconds over Grosjean, before the safety car was deployed on lap 30, with 26 to go, because of debris on the track following a collision between Caterham's Heikki Kovalainen and Toro Rosso's Jean-Eric Vergne.

Meanwhile, Alonso was driving one of the best races of his illustrious career, moving up to eighth on the first lap and taking seventh from Force India's Nico Hulkenberg on lap 12.

Two quick laps before his own pitstop while the leaders in front of him made theirs promoted him to a de facto fourth behind Vettel, Grosjean and Hamilton.

All the leaders pitted for a second time when the safety car came out, and Alonso - who had been closing on Hamilton at approaching half a second a lap - gained another place following the latest in a series of pit-stop problems for Hamilton after his front jack failed.

He then passed Grosjean around the outside of Turn 1 on the restart - a move he had used to pass Mark Webber's Red Bull earlier in the race - and then took the lead when Vettel's engine stopped further around the same lap.
European GP facts


Track temperature: 44C
Air temperature: 27C
Ave wind speed: 1.6 metres per second
Humidity: 64%
Fastest lap: Nico Rosberg (lap 54): 1 min 42.163 secs
Fastest Speeds:
Sector 1: Jenson Button 285kph (177.09mph)
Sector 2 : Nico Rosberg 306kph (190.13mph)
Sector 3 : Fernando Alonso 243kph (150.99mph)
Speed Trap: M Schumacher 320kph (198.83mph)

"To be honest we don't know yet [what happened]," Vettel said. "I lost drive on the straight down to Turn 17 and I had to give way to the other people. The engine stalled and switched off."

Hamilton's engineers urged him on, believing Alonso's tyres would wear out faster than theirs, but the double world champion was always in control.

The 29th victory of Alonso's career and extraordinary result moves the 30-year-old back into the championship lead, 20 points ahead of Webber. Hamilton is third, 23 points adrift and Vettel fourth, now 26 points - more than a win - behind Alonso.

It was a gripping battle as the combination of the fast-wearing Pirelli tyres and a perfectly judged DRS overtaking zone finally cracked the problem of overtaking at Valencia.

There were fights up and down the field, positions changing and collisions.


Paul di Resta went into the final four laps in sixth place, but his valiant attempt to make only one pit stop left him vulnerable in the closing laps and he lost places to Schumacher, Webber and Mercedes' Nico Rosberg.

Di Resta finished seventh, ahead of Hamilton's McLaren team-mate Jenson Button, Sauber's Sergio Perez and Maldonado, who may well face a stewards' inquiry for the incident with Hamilton.

Sauber's Kamui Kobayashi has been given a five-place penalty for the British Grand Prix following his collision with Felipe Massa, while Vergne has been given a 10-place penalty and £20,000 fine after crashing into Kovalainen.

http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/18569752
Todos los grandes pilotos necesitan suerte, pero Alonso hace su propia


Andrew Benson | 18:22 hora del Reino Unido, Domingo, 24 de junio 2012

No es frecuente, Fernando Alonso, se emociona, pero sólo se las arregló para mantenerlo unido como él se paró en el podio después de una victoria bastante impresionante en el Gran Premio de Europa.

Su voz se había roto ya como se reía su alegría en la radio del equipo en su ralentización vuelta - y en los boxes del equipo Ferrari, Stefano Domenicali se encontraba en el mismo estado en que elogió a una "fantástica" la unidad del español.

Sin embargo, escuchar los himnos nacionales de España e Italia, la magnitud del momento casi pudo más que Alonso. Se atragantó un poco, sonrió, gritó casi, apretó los dientes y luego recogió a sí mismo.

No es de extrañar que era tan emocional - en la mitad anterior de una hora o así, había todos se unen para crear un fin de semana perfecto para él.
Fernando Alonso


Alonso ha llevado a algunas carreras pendientes en su carrera - que generalmente se considera dentro de la F1 como el mejor piloto del mundo - pero esta tiene que estar a la altura de las mejores.

Lucha desde el 11 º lugar en la parrilla, se quitó algunos adelantamientos muy brillantes para hacer su camino a la contienda, el oportunismo y habilidad, nunca mejor que cuando él se separó Romain Lotus Grosjean en el segundo lugar inmediatamente después de un reinicio después de un período de coche de seguridad .

Esa medida significó Alonso heredó el liderato cuando dominante de Red Bull Sebastian Vettel se retiró aún más en torno a la misma vuelta. Luego, cuando él terminó una espectacular victoria, su día llegó a la perfección cuando el hombre al que considera como su rival por el título principal, Lewis Hamilton, se retiró con dos vueltas para el final.

Los dos principales rivales de los de la carrera, una victoria trascendental en su Gran Premio de casa, y menos de 24 horas después de que el equipo de fútbol de España lo hizo en las semifinales de la Eurocopa 2012. No es de extrañar que estaba a punto de llorar.

Por supuesto, la suerte estuvo involucrado en la victoria de Alonso. Él no iba a vencer a Vettel antes de la retirada del aleman - no había nadie - y él no habría estado en una posición para desafiar a Grosjean en el reinicio de no haber sido por otro problema en boxes de McLaren.

Sin embargo, Alonso se puso en posición de beneficiarse de la desgracia de los demás, y todas las otras posiciones que había ganado él trabajó y ganó en un estilo acorde con una de los mejores pilotos de carreras del mundo ha visto.

Magníficamente rápida de Ferrari, equipo de mecánicos tuvo un papel, también - dijo un ingeniero rival de este fin de semana que se había movido los postes de paradas en boxes este año.

Pero el hecho es que Alonso no habría tenido que hacer lo que hizo no había estrategas de Ferrari cometió el error que lo dejó en el 11 en la parrilla - una decisión para la cual el conductor debe compartir parte de la culpa.

Ferrari no se dio cuenta de que Alonso tendría que adaptarse a una segunda serie de los 'blandos' los neumáticos en la segunda calificación para estar seguro de avanzar en el top 10 de penaltis.

Lotus también había planeado seguir la estrategia de Ferrari, de ejecutar un conjunto de "medio" en la Q2 neumáticos seguido por un conjunto de 'blandos'.

Pero cuando el equipo Inglés vi lo cerca que estaba en la Q1, se dieron cuenta de que no podían permitirse el lujo de correr el riesgo, y se conecta a la ejecución de dos juegos de 'blandos' en la Q2 y sólo uno en el top 10 de penaltis.

Es imposible saber dónde Alonso habría terminado en la parrilla lo había logrado.

Por suerte para Ferrari, sus rubores se salvaron por su actuación estelar el domingo - en una pista de donde había sido casi imposible adelantar, pero que cobró vida este año con la combinación de neumáticos de la degradación y una zona de adelantamientos DRS juzgados exactamente a la derecha.

Ferrari tomó un poco de palo de la decisión - y con razón. Sería peligroso de ellos no para aprender de ella para esta no es la primera vez esta temporada que su estrategia ha sido insuficiente.

Alonso podría haber ganado en Barcelona no había permitido Ferrari Williams para obtener Pastor Maldonado por delante de él, haciendo su segunda parada antes.

Como reconoció el propio Alonso, la victoria fue también en las tarjetas de Mónaco había Ferrari reaccionó más rápidamente a su ritmo vertiginoso en su regazo y en lo dejó fuera a hacer un par más.

Y en Canadá, donde se dejó caer al quinto lugar, debería haber finalizado al menos un segundo - y, posiblemente, podría haber ganado - pero el equipo no reaccionó a sus neumáticos pierden agarre espectacular en las últimas vueltas.

Si hubiera Ferrari consiguió esas llamadas bien, Alonso podría haber sido la partida en el fin de semana de Valencia en la parte posterior de dos victorias y un segundo lugar, en vez de un segundo, un tercero y un quinto.

Eso es 27 puntos tirados incluso antes de que el error en la calificación de este fin de semana. En una temporada tan cerca como este, incluso si Alonso gana el título es poco probable que sea por tanto.

En cada caso, el error ha sido el resultado de, aparentemente, no siendo suficiente reactivo - está demasiado fijado en un procedimiento específico, la estrategia de pre-ordenado, y / o demasiado concentrado en un rival específico y no mirar el cuadro más grande.

Eso fue exactamente lo que ocurrió en Abu Dhabi en 2010, cuando otro error de la estrategia dio el título en bandeja a Vettel.

Ferrari han de regresar a muchos de esos puntos gracias a los problemas sufridos por Vettel y Hamilton.

A pesar de la jubilación de Vettel, de Red Bull mostró ritmo alarmante en Valencia tras la introducción de una actualización mayor, como BBC F1 analista técnico Gary Anderson detalló el viernes.

Vettel habría caminado de la carrera no había fallado a su alternador en la vuelta 34 y el ritmo mostrado por Red Bull este fin de semana se han disparado las alarmas en Maranello y la fábrica de McLaren en Woking.

En McLaren, sin embargo, tienen otras cosas de qué preocuparse después de otro problema de parada en boxes de Hamilton.

Esta vez se trataba de un fallo de uno de los nuevos Ferrari al estilo de las tomas angulares del equipo diseñado como parte de una reestructuración mayor de su parada en boxes operación de los siguientes problemas en Malasia, China y Bahrein a principios de este año.

Hamilton perdió un lugar para Alonso cuando se enfrentó a los líderes durante la mitad de la carrera del coche de seguridad época-y que, por supuesto, habría significado que llevaba siguiendo las jubilaciones de Grosjean Vettel y Lotus.

Teniendo en cuenta los problemas de neumáticos que se encuentran en el mismo Hamilton en las últimas vueltas, parece poco probable que hubiera sido capaz de contener a Alonso por la victoria, pero eso hubiera significado que estaba libre de Pastor Maldonado, y por lo tanto el incidente que lo llevó a cabo de la carrera, por lo que Hamilton fue intachable.

Curiosamente, si miramos hacia atrás en la cantidad de puntos que Hamilton había perdido a varios problemas operativos en McLaren este año antes de Valencia, que fue de 27 - exactamente el mismo número que Alonso.

Agregue el. 18 o 15 años se habría conseguido, ya sea para segundo o tercer lugar en Valencia (dependiendo de si Kimi Raikkonen le habría cogido), y que es superior al 40

Después de Valencia, se encuentra ahora 23 puntos por detrás de Alonso. El McLaren se ha centrado en equilibrar el coche más rápido este año, pero la forma de Ferrari es cada vez mejor y mejor y, después de Valencia, Red Bull parecen más formidable de lo que en cualquier momento de este año.

Todavía quedan 12 carreras para el final de una temporada ya extraordinaria que claramente tiene muchas idas y vueltas más por venir. Sin embargo, Hamilton debe ser cómoda líder del campeonato. McLaren ya lo han tirado?
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Red Bull & Ferrari adapt best to tricky tyres, but McLaren struggle
By Gary Anderson BBC F1 technical analyst

The Red Bull and Ferrari cars are beginning to emerge as the best in Formula 1 after the British Grand Prix.

It would be wrong to draw too many conclusions because the conditions were changing so much over the weekend and nobody was able to optimise their cars.

But the teams who have most effectively made the aerodynamic and mechanical changes needed to cope with the very challenging Pirelli tyres this season are Ferrari and Red Bull.

Superficially, it appears as if Fernando Alonso lost the British Grand Prix because Ferrari decided to run the more fragile 'soft' tyres on his car at the end of the race rather than the strategy Red Bull chose, which was to get them out of the way early on.

The other tyre, the 'hard', was the better race tyre at Silverstone and Alonso had struggled on the 'soft' in the only dry practice session. Hence the decision.
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“Instead of Jenson getting better, Lewis has gone back to meet him somewhere. They've probably met up in the middle”

Ferrari's strategy made a lot of sense.

It meant that Alonso would be using the 'soft' tyres when the fuel load was lightest, when they should work better and last longer than with a full tank at the start of the race.

Using them later should also lessen the phenomenon known as 'graining' - when the surface of the tyre tears and reduces grip - because there would be more rubber laid down on the track.

Unfortunately for Ferrari, Alonso had a lack of front grip when he fitted the 'soft' tyres and he was helpless to fend off Mark Webber.

The one thing Ferrari might have done wrong is make Alonso's second stop too early.

They did it because Webber was starting to catch them at about half a second a lap and they wanted to ensure Alonso came out of the pits still comfortably ahead.

But Webber was closing so fast because he was on new tyres at the time. That edge would have gone away pretty quickly.

Had Alonso stayed out longer, he may have rejoined behind Webber. But if he had had five or six laps at the end of the race on new tyres he might well have been able to catch and pass the Red Bull before he had to worry about getting into the graining stage.

Having said that, Alonso's team-mate Felipe Massa had gone really well on the 'soft' tyres for 14 laps at the beginning of the race, so Ferrari had no reason to believe their strategy would not work out. So you can't really say they did anything wrong.

Red Bull were a bit surprised when they saw the blankets come off Alonso's tyres and reveal he was starting on the hards.

From that point on, Webber knew he needed to not lose too much time to Alonso in the first stint so he could come back at him at the end of the race. It worked to perfection.
ALARM BELLS

McLaren started the season with the fastest car, as their group chairman Ron Dennis lost no time in reminding me at the first race in Australia.

Dennis gave me a bit of a lecture because I had said before the season that they had made a mistake in designing a car with a lower nose than all of their rivals.

I stick with what I said. The higher chassis gives you more opportunity for aerodynamic development.

McLaren do not have the fastest car any more - they struggled at Silverstone.

It was a bad sign that their two cars had hugely different amounts of front wing on them in the race, with Jenson Button running a lot less than Lewis Hamilton.

The front wing is the most critical aerodynamic part on the car - it defines the airflow over the rest of the bodywork.

And if you have two cars so different in set-up it means they are scratching their heads. It appears as if McLaren have lost their way a bit.

Button's car seems to be a bit of a light switch - it either works really well or it doesn't work at all.
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Red Bull's Mark Webber

British GP 2012: Mark Webber 'very proud' after 'special' win

And now Hamilton seems to be getting caught in the same little box. Instead of Jenson getting better, Lewis has gone back to meet him somewhere. They've probably met up in the middle.

They really do have to look at the car and understand where people who had problems at the beginning of the year solved them. Most of it is understanding the black rubber bits at each corner.

Hamilton complained after the race that his second set of 'hard' tyres felt different from the first.

I would bet the reasons for that are to do with the amount of time the tyres spent heating up in the blankets in the pits - that can change their characteristics enormously.

There was further evidence of McLaren not optimising the tyres in qualifying at Silverstone.

A lot of the problems Button has been experiencing in recent races have been caused by him struggling to get front tyre temperature.

Yet at the start of first qualifying, Button and Hamilton drove down to join a queue of 12 or 13 cars waiting to leave the pit lane.

So Button would have lost tyre temperature by sitting in the pit lane and then following 12 mostly slower cars that were all slowing down trying to get a gap to the car in front before they did a flying lap.

Other teams - such as Red Bull - waited, and sent their cars out after the queue had cleared and when there was a nice gap. If you do that, the cars in front have also all cleared water from the racing line.

Lo and behold, Button complained of having no front grip - until he came in and fitted a new set of warmed tyres. But then there were yellow flags on his last lap and he was out.

The alarm bells should be ringing in the situation McLaren are in.

I think Button's problems are revealing an issue with the car. It is not as obvious with Hamilton because he is better at driving around problems and adapting his style, but at Silverstone it affected him, too.

McLaren said their tyre problems in Silverstone qualifying were not related to the wider ones Button has been experiencing through the last few races.

It is confusing that there is such a wide gap between what they see from the inside and what we see and hear from the outside.

Gary Anderson, a former technical director of Jordan, Stewart and Jaguar, was talking to BBC Sport's Andrew Benson


http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/18763819
Al final haran bueno a Lobato y todo...
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